WIM stara się o akredytację i normę ISO
Chcąc konkurować na rynku ochrony zdrowia, szpitale podnoszą jakość świadczonych usług. Dlatego WIM - jeden z największych wieloprofilowych szpitali w Polsce – musi posiadać poświadczenia wysokiej jakości opieki nad pacjentami. Zadanie to zamierzamy wykonać wdrażając Zintegrowany System Zarządzania opierający się na Normie ISO 9001/2008 oraz szpitalny Zestaw Standardów Akredytacyjnych opracowany przez Centrum Monitorowania Jakością.
Da to naszemu szpitalowi przewagę nad innymi placówkami o tym samym poziomie referencyjnym, nie posiadającymi akredytacji czy ISO, preferencje w czasie negocjacji z Narodowym Funduszem Zdrowia. Akredytacja pozwala m.in. na zmniejszenia sumy gwarancyjnej przypadającej na 1 łóżko o 10%. Natomiast Norma ISO 9001/2008 stawia szpital w uprzywilejowanej pozycji w czasie negocjowania kontraktów.
Co to jest Norma ISO 9001/2008?
To zbiór ogólnych przepisów dotyczących systemu zarządzania jakością. Mogą je wdrażać wszystkie firmy, niezależnie od wielkości i charakteru świadczonych usług. Norma wprowadza jednolite zasady funkcjonowania przedsiębiorstwa, dzięki którym element przypadkowości w działalności firmy sprowadzony jest do minimum.
Co daje ISO 9001/2008?
Pozwala uporządkować dokumentację, procedury postępowania, przypisuje poszczególnym stanowiskom jednoznaczne zakresy odpowiedzialności. Poprawia komunikację zewnętrzną i wewnętrzną, zwiększa świadomość pracowników. Usprawnia i optymalizuje procesy zarządzania, zwiększa efektywność działania, co w konsekwencji ma bezpośredni wpływ na zminimalizowanie i zracjonalizowanie kosztów. Dobrze rozpoznawalny certyfikat ISO 9001 ułatwia działania marketingowe. Warto pamiętać, że norma nie ingeruje w kształt procedur medycznych, ale wprowadza uporządkowane zasady działania szpitala.
Jak przy ISO 9001/2008 ocenia się szpital?
Ocena spełnienia przez szpital wymagań ISO odbywa się dwuetapowo, zajmuje się tym auditor jednostki certyfikującej. W pierwszym etapie następuje przegląd dokumentacji, a w drugim wdrożenie rozwiązań opisanych w dokumentacji. Po pomyślnym zakończeniu auditu szpital otrzymuje certyfikat ważny przez 3 lata. W trakcie jego obowiązywania raz w roku prowadzone są audity nadzoru.
Co to jest akredytacja?
To najpopularniejsza na świecie i najskuteczniejsza metoda zapewnienia wysokiej jakości świadczeń. W ramach procesu akredytacji szpital porównuje stosowane u siebie rozwiązania ze standardami akredytacyjnymi. Dzięki temu ustala się własne słabe strony, co pozwala na poszukiwanie sposobów poprawy jakości działania. W odróżnieniu od uniwersalnej Normy ISO 9001/2008, akredytacja skierowana jest wyłącznie do placówek opieki zdrowotnej.
Jak przy akredytacji ocenia się szpital?
Podstawę do oceny stanowią standardy akredytacyjne opracowane przez Centrum Monitorowania Jakości i opisane w Programie akredytacji szpitali. Zawierają one 15 działów, w których znajduje się 221 ocenianych standardów akredytacyjnych. Ocena polega wyłącznie na porównaniu stopnia zgodności rozwiązań stosowanych w praktyce w szpitalu ze standardami. Po uzyskaniu minimum 75% zgodności ze standardami placówka, na wniosek Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia, otrzymuje ważny 3 lata certyfikat akredytacyjny nadany przez Ministra Zdrowia.
Co daje akredytacja?
Proces wprowadza standardy akredytacyjne. Dzięki nim szpital: * Podnosi poziom świadczeń i bezpieczeństwa pacjentów, a także pracowników. * Ujednolica zasady sprawowania opieki nad pacjentami. * Poprawia współpracę pomiędzy komórkami zajmującymi się pacjentami. * Zwiększa swoją konkurencyjność na rynku. * Podnosi prestiż i wiarygodność placówki. * Poprawia swoją pozycję względem ubezpieczycieli, NFZ oraz w różnego rodzaju rankingach.
W jaki sposób podzielono kryteria oceny akredytacyjnej?
Są trzy typy kryteriów oceny spełnienia standardów. Pierwszy dotyczy pacjenta i ocenia: * Ciągłość opieki. * Prawa pacjenta. * Ocenę stanu pacjenta. * Opiekę nad pacjentem. * Kontrolę zakażeń. * Zabiegi i znieczulenia. * Farmakoterapię. * Poprawę jakości i bezpieczeństwa pacjenta. Drugi typ obejmuje funkcjonowanie szpitala i zarządzanie nim, obejmuje: * Zarządzanie ogólne. * Zarządzanie zasobami ludzkimi. * Zarzadzanie informacją. * Zarządzanie środowiskiem opieki. Ostatni typ kryteriów skupia się nad usługami świadczonymi pacjentom przez szpital w ramach: * Laboratorium. * Diagnostyki Obrazowej. * Odżywiania.
Jak wygląda przykładowy standard akredytacyjny?
To dokument zawierający krótkie zadania, które określają stan pożądany. Każdy standard akredytacyjny zawiera opis składający się z: * Wyjaśnienia. * Sprawdzenia. * Punktowania. Np. w obszarze „Ciągłość Opieki” standard „CO11. Wszyscy pacjenci otrzymują kartę informacyjną” opisuje: * „Wyjaśnienie. Karta informacyjna zawiera przynajmniej informacje o: przyczynie hospitalizacji, rozpoznaniu, wynikach badań, zastosowanym leczeniu, w tym stosowanych lekach i wykonanych zabiegach, skutkach leczenia, ewentualnych powikłaniach lub zdarzeniach niepożądanych oraz wskazówki dla pacjenta i lekarza przejmującego opiekę nad pacjentem. W przypadku wydania pacjentom wyników badań na nośnikach elektronicznych, karta informacyjna uwzględnia informację, jak otworzyć wynik.” * „Sprawdzenie: przegląd dokumentacji medycznej” (przeprowadzone przez CMJ podczas przystąpienia szpitala do certyfikacji). * „Punktowanie: 5 pkt. - od 90 do 100% dokumentacji medycznej zawiera wystandaryzowaną kartę informacyjną, 3 pkt. – od 70 do 89% dokumentacji zawiera taką kartę, 1 pkt. - poniżej 70% dokumentacji zawiera kartę.”
Z czego przy ISO 9001/2008 i akredytacji biorą się obawy pracowników?
Przy wdrażaniu Zintegrowanego Systemu Zarzadzania, a szczególnie standardów akredytacyjnych, największą niechęć budzi konieczność wypełniania dodatkowej, nowej dokumentacji medycznej. Jest to zrozumiałe. Trzeba jednak pamiętać, że w gruncie rzeczy to wysiłek jednorazowy, ograniczony w czasie. Jego szybko zauważalnym efektem będzie poprawa bezpieczeństwa pacjenta, jakości świadczonych usług oraz standaryzacji działań placówki i postępowania personelu.
Co pracownicy zyskają dzięki ISO 9001/2008 i akredytacji?
Monitorowanie bezpieczeństwa pacjentów poprzez analizy związane z m.in. reoperacjami, zgonami okołooperacyjnymi, nieplanowymi powtórnymi hospitalizacjami, a następnie wyciąganie z nich wniosków spowoduje podwyższenie poziomu świadczonych usług medycznych. Posiadanie systemu zarządzania jakością oraz standardów akredytacyjnych coraz częściej staje się obowiązkiem prawnym.
Co szpital zyskuje dzięki ISO 9001/2008 i akredytacji?
Porządkując i ujednolicając zasady funkcjonowania, szpital stosuje zasady dobrej praktyki medycznej oraz spełnia wymagania stawiane przez Ministerstwo Zdrowia oraz Narodowy Fundusz Zdrowia. To gwarantuje większe bezpieczeństwo pacjentowi oraz personelowi szpitala. Daje też – wspomnianą na początku – uprzywilejowaną pozycję w czasie negocjacji z NFZ.
Gdzie szukać dodatkowych informacji?
U pełnomocnika dyrektora WIM ds. jakości – ppłk. Rafała Konieczyńskiego (tel. 261-816-313, kom. 665-707-344, e-mail: rkonieczynski@wim.mil.pl). Sekcja ds. Jakości (pokój 434, bud. 32).
Dowiedź się więcej na temat:
ISO 9001/2008: http://www.studiapodyplomowe-efs.pl/uploads/pakiet/Poradnik_caly.pdf
Akredytacji: http://www.cmj.org.pl/akredytacja/standardy.php
Na zdjęciu: Klinika Kardiochirurgii WIM. Fot. Piotr Bławicki